دوازدهمین کنگره اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه (APPU )
SuperUser Account
/ دسته ها: گزارش ها

دوازدهمین کنگره اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه (APPU )

دوازدهمین کنگره اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه (APPU ) دوازدهم لغایت پانزدهم تیرماه سال جاری با حضور 32 کشور، به میزبانی شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران برگزار می‌شود.

اتحادیه پستی جهانی (UPU) در سال 1874 با حضور 23 کشور تشکیل شد.  ایران پس از سه سال به عضویت این اتحادیه که در حال حاضر 192 کشور عضو آن هستند در آمد.

این کنگره بالاترین مرجع تصمیم گیری اتحادیه پستی جهانی است و تاکنون 26 کنگره در این راستا برگزار شده که آخرین آن در سال 2016 در استانبول ترکیه بود و مهمترین دستاورد آن عضویت ایران در شورای راهبری (CA) پس از 12 سال بود.

این اتحادیه بزرگترین اتحادیه منطقه ‏ای در سطح آسیا و اقیانوسیه و مهمترین مجمع تصمیم ‏گیری در خصوص توسعه و بهبود امور پستی در منطقه است .

اندیشه تشکیل اتحادیه نخستین بار توسط چهار کشور جمهوری خلق چین، کره‏ جنوبی، فیلیپین و تایلند طی مذاکراتی مطرح شد که تلاش های این کشورها به  امضا و اجرای قرارداد  همکاری پستی و تشکیل نخستین کنگره در سال 1965با حضور چهار کشور موسس انجامید. در کنگره بعدی که در کیوتوی ژاپن در سال 1970 برگزار شد تعداد اعضا به 9 کشور رسید و سپس با عضویت تایوان تعداد اعضای شرکت ‏کننده در کنگره ملبورن در سال 1974 به ده عضو رسید.

جمهوری اسلامی ایران در کنگره پنجم که در سال 1985 در کشور تایلند برگزار شد، به‌ عنوان ناظر شرکت نمود و سرانجام در هفتمین کنگره که در سنگاپور برگزار شد، به‌ عنوان عضو پذیرفته شد و شرکت نمود.

در حال حاضر 32 كشور در این اتحادیه عضویت دارند .علاوه بر ایران؛ افغانستان، اندونزی، بنگلادش، بوتان، برونئی‌ دارالسلام، پاكستان ، تایلند، چین، ژاپن، سنگاپور، سری‌لانكا، فیلیپین، كره جنوبی، گینه نو پاپوازی، لائوس، مالزی، مالدیو، نپال، نائورو، نیوزیلند، ویتنام، هندوستان، كامبوج، فیجی، میانمار، جزایر سلیمان، مغولستان، وانوآتو، تونگا و ساموآ اعضای این اتحادیه را تشکیل می دهند.

کشور ایران پس از 17 سال دوباره میزبانی برگزاری کنگره اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه را برعهده گرفته است . پست ایران برای برگزاری این مهم طی یازدهمین کنگره پستی آسیا و اقیانوسیه در هندوستان در سال 2013 اعلام آمادگی کرد که این امر به‌ اطلاع کشورهای عضو و دبیرخانه اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه رسید و رسماً مورد تصویب کنگره قرار گرفت. همچنین اعلامیه رسمی جمهوری اسلامی ایران از سوی وزارت متبوع از طریق مجاری دیپلماتیک در همان سال اعلام شد.

تاکنون 150 نفر برای شرکت در این کنگره ثبت نام نموده اند . این کنگره در سطح وزرا، معاونین وزیر، مدیران عامل و سفرای کشورها برگزار خواهد شد و دبیر کل اتحادیه پستی جهانی، معاون وی و همچنین رییس شورای راهبری اتحادیه نیز حضور خواهند یافت.

گفتنی است کشورهای ترکیه، سوییس و فرانسه به عنوان ناظر در این کنگره حضور خواهند داشت .

تشکیل کمیته های تخصصی از دیگر برنامه های کنگره می باشد. توسعه سرویس های الکترونیکی، تجارت الکترونیک مرزی و فرامرزی، توسعه سرویس های مالی (IFS,International Financial Services)، توسعه پایدار و دغدغه زیست محیطی و امضای تفاهم نامه با برخی کشورها از جمله کره جنوبی در این کنگره صورت می گیرد.

کنگره اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه 2017 با همکاری مشترک شرکت ملی پست و پست بانک برگزار می شود و این دو بخش در این اجلاس گزارشی از فعالیت های مهم خود را ارایه خواهند داد.

طرح کلان GNAFبرای کشورهای عضو با هدف صدور دانش فنی ایران در این کنگره معرفی و همچنین توسعه همکاری های آموزشی با APPUبا استفاده از ظرفیت های دانشکده پست و مخابرات در این کنگره بررسی خواهد شد.

بر اساس هماهنگی های به عمل آمده کنگره 2017 اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه با هدف تبیین و بررسی سیاست های منطقه ای در حوزه پستی و تبادل تجربیات و توسعه همکاری های بین المللی به میزبانی کشورمان، طی روزهای 12 لغایت 15 تیرماه سال جاری در هتل المپیک تهران برگزار می شود.

بی تردید میزبانی دوازدهمین کنگره پستی آسیا و اقیانوسیه از سوی پست کشورمان و حضور فعال و نقش‌آفرینی در این اتحادیه علاوه بر کسب مزیت‌های پستی، جایگاه و وجهه جمهوری اسلامی ایران را در سطح منطقه آسیا  و اقیانوسیه ارتقا خواهد بخشید.

ریاست کنگره 2017 برعهده ایران است و به دنبال برگزاری این کنگره ، جمهوری اسلامی ایران ریاست شورای اجرایی را به‌ مدت 4 سال تا کنگره آتی که در کشور تایلند برگزار می شود بر عهده خواهد گرفت . پست ایران با میزبانی بهینه این اجلاس بتواند زمینه لازم برای توسعه همکاری‌های پستی میان کشورهای عضو و ایجاد فضای هم‌اندیشی و تعامل میان متخصصان پستی در سطح منطقه را فراهم آورد و نام کشورمان در عرصه پستی بار دیگر خوش بدرخشد.

 

کنگره اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه 12 لغایت 15 تیرماه سال جاری با جضور 32 کشور به میزبانی شرکت ملی پست جمهوری اسلامی ایران برگذار شد.

شرکت رایفر دانش ایلیا (اولین بخش خصوصی در امر چاپ تمبر اختصاصی ) نیز با دعوت شرکت ملی پست در این کنگره جهت ارائه خدمات چاپ تمبر اختصاصی حضور پیدا نمود . حضور و استقبال هیئت های پستی کشورهای آسیایی و اقیانوسیه در محل استقرار شرکت رایفر دانش ایلیا و آشنایی آنها با فعالیت های این شرکت در امر تمبر اختصاصی چشم گیر بود.

 در این رابطه مسئولین پست فیلیپین ، چین ، پاکستان ، تایوان ، ژاپن ، ویتنام ، کره ، هند ، اندونزی ، تایلند ، مالزی ، ویتنام ، .... و همچنین آقای بشار حسین، دبیرکل اتحادیه پستی جهانی در محل استقرار شرکت رایفر دانش ایلیا در دوازدهمین کنگره اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه حضور پیدا نمودند و از نزدیک با فعالیت های شرکت رایفر دانش ایلیا آشنا شدند. در همین راستا تمبر فیلاتلی آبزیان نیز توسط نماینده پست فیلیپین به شرکت رایفر دانش ایلیا در دوازدهمین کنگره اتحادیه پستی آسیا و اقیانوسیه اهدا گردید. شرکت رایفر دانش ایلیا نیز  با تهیه عکس از تک تک نمایندگان پست شرکت کننده در این کنگره و چاپ و اهداء  تمبر شخصی آنان ، از حضور نمایندگان این کشورها در محل استقرار شرکت رایفر دانش ایلیا قدردانی نمود.

 

مطلب قبلی رایفر دانش ایلیا و دوازدهمین کنگره آسیا و اقیانوسیه پست
مطلب بعدی تمبر اختصاصی انقلاب اسلامی در استان کرمان رونمایی شد
Print
1153 رتبه بندی این مطلب:
5/0

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x