آئين گرامیداشت چهلمین سال نخستین صعود ۸۰۰۰ متری ایرانیان به قله ماناسلو
SuperUser Account

آئين گرامیداشت چهلمین سال نخستین صعود ۸۰۰۰ متری ایرانیان به قله ماناسلو

 

 

آئين گرامیداشت چهلمین سال نخستین صعود ۸۰۰۰ متری ایرانیان به قله ماناسلو

 

در چهلمین سالروز صعود به قله ماناسلو و باحضور اعضای حاضر آن تیم، و همچنین کلیه ایرانیان فاتح ماناسلو ، در شبی باشکوه و خاطره انگیز که با استقبال خوب جامعه کوه‌نوردی نیز همراه بود؛ یاد آن صعود گرامی داشته شد.

 

۲۰ مهرماه ۱۳۵۵ برابر با ۱۲ اکتبر ۱۹۷۶ نخستین صعود موفق ایرانیان بر روی یک قله ۸۰۰۰ متری با صعود مشترک تیمهای ایران و ژاپن محقق گردید.اين مهم با صعود محمدجعفر اسدی به همراه کاگیاما از ژاپن و شرپای نپالی همراهشان پاسانگ شرپا (تاکسیندو) به هشتمین کوه مرتفع دنیا ماناسلو ۸۱۶۳ متر به ثبت رسيد.

 (ماناسلو (به انگلیسی (Manaslu) در منطقهٔ Gorkha) گورخا) واقع در Mansiri Himal که بخشی از هیمالیا در نپال است، جای گرفته است. به زبان نپالی کوتانگ Kutang نامیده می‌شود. ماناسلو دارای خط الراسهای طولانی، یخچالها و چشم اندازهایی با شیب زیاد می‌باشد. بلندترین قله آن دارای ارتفاع ۸۱۶۳ متر است. وجود خط الراسی طولانی و دره‌ای یخ زده تشخیص این کوه را از دوردستها امکان پذیر می‌کند. ضمن آنکه برج قله به این کوه دورنمایی رویایی داده.

اولین صعود کوه در سال ۱۹۵۶ توسط گروهی از کوهنوردان کشور ژاپن و از مسیر شمال شرقی صورت گرفت. در سال ۱۹۷۲ تعداد ۱۵ کوهنورد کشور کره در ارتفاع ۲۲،۸۰۰ فیتی کوه بر اثر سقوط بهمنی سهمگین جانشان را از دست دادند، این حادثه بعنوان یکی از فجایع هیمالیا بشمار می‌رود.

در همین سال راینهولد مسنر کوهنورد تیرولی موفق شد بعنوان سومین انسانی که به دو قله ۸۰۰۰ متر صعود کرده ماناسلو را فتح نماید. بیش از او تنها هرمان بول و کورت دیمبرگر موفق به این امر شده بودند. اما مسنر که بعدها به عنوان نخستین کوهنورد بر تمامی ۸۰۰۰ متریها فائق آمد در ماناسلو هم مانند نانگاپاربات یکی از همراهانش را از دست داد تا با توجه منفی رسانه‌ها و سایر کوهنوردان روبرو شود.

تاکنون بیش از ۲۵۰ کوهنورد ماناسلو را فتح کرده‌اند که در این راه حدود ۵۲ تن جانشان را از دست داده‌اند و از این لحاظ ماناسلو پس از آناپورنا، نانگاپاربات، کی ۲ وکانچن چونگا قرار دارد (از نظر نسبت صعودها به کشته‌ها).

لازم به ذکر است کوهنوردان ایران نیز در سال ۱۳۵۵ موفق به فتح قله  (۸۰۰۰ متری ) ماناسلو بعنوان نخستین ایرانیها شدند. در این سال محمد جعفر اسدی از اعضای تیم ۸ نفره ایران توانست به همراه یک کوهنورد ژاپنی و یک شرپای نپالی برفراز قله بایستد. سرپرستی این صعود را محمد خاکبیز بر عهده داشت. مهدی عمیدی در اردیبهشت سال ۸۸ و نیز در سال ۹۰ اولین زن ایرانی پروانه کاظمی موفق به صعود این قله شدند.

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۱ جعفر ناصری بعد از صعود به ماناسلو و هنگام بازگشت سقوط کرد و جان سپرد. عظیم قیچی ساز و مهدی قلی پور در مهر ۱۳۹۱ نیز این قله را فتح کردند.

یکشنبه ۱۷ مرداد۹۵ مراسم گرامیداشت چهلمين سالروز نخستین صعود ایرانیان به قله ماناسلو که در سال ۱۳۵۵ به صورت مشترک به همراه کوه‌نوردان کشور ژاپن صورت گرفت با حضور مسئولین و آن افتخار افرینان در سالن شهید قندی وزارت مخابرات برگذار گردید .

 

بخش های مختلف مراسم در یک نگاه اجمالی: …

·         تلاوت آیاتی چند از قرآن کریم و پخش سرود جمهوری اسلامی ایران

·         پخش تیزهای معرفی برنامه

·         مقدمه مجری برنامه ( مهدی هنرمند) / پوزش خواهی از حضار به دلیل تاخیر در شروع مراسم که به دلیل عدم حضور به موقع میهمانان خارجی بود.

·         سخنرانی و خیر مقدم رضا زارعی رئیس فدراسیون کوه‌نوردی و صعودهای ورزشی و رویکرد فدراسیون در تداوم برگزاری این گونه مراسم.

·         سخنرانی دکتر فرنقی زاد رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت ارتباطات و        فناوری اطلاعات

·         اهدای لوح تقدیر و هدیه از سوی فدراسیون به دکتر فرنقی زاد به جهت حمایت های  ارزنده ای ایشان و در اختیار قرار دادن سالن شهید قندی برای برنامه های مکرر و مستمر  فدراسیون

.          ارائه گزارش توسط حسین مقدم به صورت پاورپوینت با موضوع «معرفی قله ماناسلو و صعود به آن»

·         حضور آقای «تامورا» یکی از کوه‌نوردان ژاپنی در صعود مشترک چهل سال پیش و ارائه  توضیحات وی به همراه  پخش عکس و فیلم / ابراز خرسندی از برگزاری این برنامه و اینکه  استقبال ایرانیان و این مراسم برای او و همراهنش بسیار قابل توجه و ارزشمند است.

·         حضور آقای «محمد جعفر اسدی» سخنانی پیرامون صعود مذکور 

·         اهدای گل از سوی هیئت استان همدان به «محمد جعفر اسدی»

·         رونمائی از تمبر اختصاصی و یادبود تهیه شده فدراسیون با عنوان یادبود چهلمین سالگرد صعود  مشترک به ماناسلو ( اولین صعود هشت هزارمتری ایرنیان)

·         تقدیر از تیم مشترک ایران و ژاپن با اهدای لوح تقدیر و یادبود که با حضور «عظیم قیچی ساز» نیز همراه بود

·         تقدیر ویژه از تیمسار خاکبیز و همسر ایشان توسط رضا زارعی

·         امضای تابلوی یادبود تهیه شده توسط هیئت استان قزوین از سوی تیم صعود چهل سال پیش به ماناسلو

·         تقدیر از هیمالیا نوردان معاصر در صعود سال‌های اخیر به ماناسلو

·         سخنرانی حجت الاسلام عمیدی (برادر زنده یاد مهدی عمیدی فاتح ماناسلو)

·         آئینی یادبود جاودانه های ماناسلو با اهدای لوح و یادبود به خانواده های ایشان ( زنده یادان مهدی عمیدي ،  جعفر ناصری و عیسی میرشکاری)

·         تجلیل از محسن عبدلی به جهت اقدام ارزشمند وی در امدادرسانی به کوه نورد ژاپنی

·        اهدای کتاب یادبود صعود ماناسلو توسط کوه نوردان ژاپنی به فدراسیون کوه نوردی و  صعودهای ورزشی ایران

·         عکس های یادگاری و پذیرایی

 

مطلب قبلی تمبر اختصاصی "همایش بین المللی سواحل، بنادر و سازه های دریایی" رونمایی شد
مطلب بعدی سایت شرکت رایفر دانش ایلیا راه اندازی شد.
Print
4884 رتبه بندی این مطلب:
5/0

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x