تمبر چیست ؟
SuperUser Account
/ دسته ها: مقالات

تمبر چیست ؟

آشنایی با انواع تمبر

 

 تمبر چیست ؟

 

تمبر کاغذ بهادار و پشت چسبداری است که در اندازه و رنگ های مختلف بصورت دندانه دار و یا بدون دندانه توسط ادارات پست کشورها چاپ و منتشر می شود.

 

تمبر به عنوان یک قطعه کوچک فرهنگ ساز در حفظ حافظه تاریخی هر ملت نقش به سزایی دارد. این تابلوی مینیاتوری ، وقایع باشکوه و نماد های فرهنگی تاریخی یک سرزمین را در خود جای داده و برای انسانهای امروز و فرداهای دور  گویای اهمیتی است که مردم و مسئولان یک جامعه برای یک رویداد خواص قائلند.

 

تمبر های پستی به جهت برخورداری از ویژگیهای منحصر بفرد خود در سطح وسیعی از ابعاد داخلی و خارجی توزیع و نشر یافته و پیامهای مصور سیاسی ، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی منقوش به قطعات تمبرخود را بدون هیچ محدودیتی در بین ملل، فرهنگ ها و افراد جامعه ترویج و سرانجام در آلبومهای نفیس مجموعه داران و علاقه مندان به تمبر آرام گرفته و ضمن ایجاد ارزش افزوده ، وارد بازارهای ثانویه کلکسیونرهای بین المللی فیلاتلی و تمبر شناسی می شوند.

 

موضوعات و پیامهای تمبر های پستی ، امروزه با برگزاری مراسم رونمایی و نخستین روز انتشار، برپایی نمایشگاههای اختصاصی ، منطقه ای و بین المللی تمبر در صفحات اول روزنامه ها ، مجلات و رسانه ها قرار گرفته و بیش از پیش نقش خود را بعنوان یک رویکرد جدید تبلیغاتی ارزان و مؤثر ایفا می نمایدو بدین جهت مورد توجه واحدهای روابط عمومی و بازاریابی بنگاههای اقتصادی، تجاری و سایر تولید کنندگان کالا و خدمات قرار گرفته است.تمبرهای پستی سفیران فرهنگی و بدون مرزی هستند که پیامهای خود را با استفاده از قالبهای هنری ، تصویری و بدون نیاز به مترجم در معرض دیدگان مخاطبین خود قرار داده و آنها را متأثر می نماید.

 

تمبر های پستی سفیران فرهنگی و حاملان پیامهای دوستی ملل می باشند.

 

انواع تمبر

 

تمبر های پستی دارای انواع مختلفی هستند که مهمترین آنها عبارتند از:

 

 

-          تمبر های جاری

 

-          تمبر های یادگاری

 

-          تمبر های تبلیغاتی

 

-          تمبر های اختصاصی

 

-          تمبرهای تجاری جاری و تجاری یادبود 

 

 

 

تمبر جاری

 

 

تمبر های جاری برای پرداخت هزینه های پستی چاپ و منتشر می شوند و چون قرار است روی مرسولات پستی بنشینند در تیراژ های میلیونی چاپ می شوند. البته همین میلیونی چاپ شدنشان ارزش کلکسیونی آنها را کم نمی کند و در دراز مدت ارزش برخی از آنها حتی از خیلی از تمبرهای یادگاری نیز بیشتر می شود.

 

 

قیمت های درج شده بر روی این تمبر ها متفاوت بوده و بنابه مسافت ارسال نامه یا مرسوله و وزن آن از تعداد مختلف آنها استفاده می شود.

تمبر های جاری ایران از سال 1247 منتشرشده اند و به سه دسته (قاجاریه ، پهلوی  و جمهوری اسلامی ایران ) تقسیم می شوند . تمبر های جاری  بر حسب نیاز در دوره های معین (چهار ساله) قابل چاپ مجدد می باشند. تمبر های مالیاتی یا خیریه نیز از این دسته تمبر ها می باشند.

 

 تمبر تبلیغاتی

 

تمبر تبلیغاتی قطعه تمبری است که با تصویر و یا لوگوی تبلیغاتی به سفارش متقاضیان (حقیقی و حقوقی ) چاپ و عرضه می گردد. کاربرد این تمبر انجام تبلیغات مؤثر از طریق الصاق تمبر بر روی مرسولات پستی داخلی و خارجی است.

 

مزایا و قابلیت های تمبر های تبلیغاتی عبارتند از :

 

-         گستردگی دامنه انتشار و تبلیغ در داخل و خارج از کشور نسبت به سایر سرویس های تبلیغی.

 

-         نامحدود بودن زمان تبلیغ در تمبر های تبلیغاتی با توجه به محدودیت زمانی در سایر شیوه های تبلیغی

 

-         ماندگاری تمبرهای تبلیغاتی و ماندگاری پیامهای تبلیغی منقوش بر روی آن.

 

-         انجام تبلیغات روی اوراق بهادار و نشان های حکومتی و ملی .

 

-         ایجاد ارزش افزوده با جمع آوی آن توسط کلکسیونر ها و نگهداری آنها در آلبوم های تمبر.

 

-         معرفی محصولات و یا خدمات با استفاده از تمبر های تبلیغاتی نیز میسر است.

 

-         تمبر های تبلیغاتی بهترین راه جهت آشنایی همگان با تولیدات و خدمات می باشد.

 

 

 تمبر اختصاصی

 

 

تمبر اختصاصی قطعه تمبری است که از عکس شخص و یا هر تصویر دلخواه دیگر و به تعداد محدود بر اساس سفارش مشتریان ، به مناسبتهای مورد علاقه آنها مانند  اعیاد ، جشن ها ، مناسبتها ی شخصی بصورت تمبر چاپ و منتشر می شود.

 

تمبر اختصاصی همانند تمبر های جاری و تبلیغاتی دارای ارزش بوده و می توان از آن به عنوان کرایه مرسولات پستی با الصاق آن به مرسوله استفاده نمود.

 

کاربرد تمبر های اختصاصی عبارتند از :

 

-         ثبت خاطرات شخصی افراد بر روی تمبر های پستی و در آلبوم های خانوادگی.

 

-         الصاق بر روی پاکات و نامه های پستی جهت پرداخت کرایه پستی .

 

-         تجلیل از دانش آموزان ، دانشجویان ، اساتید، کارکنان و پرسنل ادارات و سازمانها.

 

-         تبلیغ از محصول و یا معرفی خدمات.

 

-         اهداف مجموعه داری و کلکسیونری با ایجاد ارزش افزوده .

 

 

تمبر اختصاصی در حقیقت نوع جدیدی از تمبر های پستی است که در آن از تصاویر مربوط به اشخاص و آرمهای تجاری جهت تبلیغات به مناسبت های گوناگون استفاده می گردد. شما می توانید دوستان و یا بستگان خود را با ارسال تمبر اختصاصی غافلگیر ، متعجب و خوشهال نمایید.

 

چنانچه می خواهید تصاویری از روزهای خاطره انگیز و بیاد ماندنی زندگیتان مانند جشنهای ازدواج ، تولد ، اولین روز ورود به مهد ، مدرسه ، جشن تکلیف ، دانشگاه ، فارغ التحصیلی و تشرف به اماکن مقدس و عتبات عالیات و ... را به عنوان هدیه ای برای دوستان و آشنایان ارسال کنید. و یا اینکه آن خاطرات را بصورت مصور ثبت نمائید ، می توانید از تمبر اختصاصی استفاده کنید. تمبر های اختصاصی علاوه بر مصارف عمومی پستی دارای ارزش کلکسیو نری و  مجموعه داری نیز می باشند.

 

تمبر تجاری جاری

 

تمبر تجاری جاری تمبری است که بنا به درخواست سازمانها ، شرکتها ، موسسات تجاری ، جهت انجام تبلیغات گسترده و بنا بر نیاز شبکه پستی چاپ و منتشر می شود. کار برد آن الصاق بر روی کلیه نامه ها ، پاکات، امانات پستی داخلی و خارجی جهت پرداخت کرایه پستی بوده و جایگزینی برای تمبرهای رسمی و جاری شرکت پست در تمامی ابعاد و نرخهای آن می باشد.

 

تمبر جاری یادبود

 

تمبر تجاری یاد بود تمبری است که بنا به درخواست سازمانها ، شرکت ها ، موسسات تجاری ، خارج از برنامه انتشار سالیانه تمبر یاد بود (یادگاری) در مناسبت های خاص با شمارگان محدود چاپ و منتشر می گردد.

 

-         ثبت وقایع تاریخی و مناسبت های مهم سیاسی، اجتماعی ، اقتصادی ، فرهنگی و ورزشی با تمبر های پستی .

 

-         اهداف مجموعه داری و کلکسیونری با ابعاد بین المللی و با ایجاد ارزش افزوده .

 

-         امکان پرداخت کرایه پستی و الصاق بر روی پاکات و نامه های پستی.

 

 تمبر یادگاری

 

این تمبر ها به منظور مناسبت های خاص ، موضوع های معین ، بزرگ داشت یک شخصیت و یا نشان دادن یک واقعه مهم منتشر می شوند.

 

از نظر تنوع رنگ و طرح این تبرها ارزش هنری بیشتری نسبت به تمبر های جاری دارند. تمبر های یادگاری شمارگان کمی دارند و فقط در یک نوبت چاپ و منتشر می شوند و به هیچ وجه چاپ مجدد نمی شوند .

 

تمبر های یادگاری ارزش کلکسیونری داشته و به دلیل آنکه به تعداد محدود و فقط یک بار چاپ می شوند به مرور زمان ارزش آنها افزوده می شود.

 

 

 

 

 

مطلب قبلی تمبر اختصاصی " کمیته بین المللی صلیب سرخ ایران" رونمائی شد.
مطلب بعدی چاپ تمبر اختصاصی بزرگداشت یکصد و بیستمین سالگرد تولد وارتان هوانسیان
Print
23615 رتبه بندی این مطلب:
4/4

1 نظر در مطلب "تمبر چیست ؟" ثبت شده است

7
0

مجید

با سلام من 45 ساله مجموعه دار و همچنین عضو انجمن تمبر هستم اما مشکل مجموعه داری در ایران از زمان فرخبخش (پدر تمبر ایران که ادای دین نکرد) شروع شده که با چاپ کتاب و راه اندازی بدعت های نابجا مثل تمبر بلوک واسکناس جفتی وچاپ راهنمای بی ارزش که در تاریخ چاپ خود فقط برای ثروت اندوزی بکار رفت ونه علاقه قیمت هایی که قیمت خرید و فروش به 50 در صد انهم نمیرسد البنه وقتی در بازار تمبر لندن در مورد این بدعتها صحبت میشود موجب تعجب و بی ارزشی این بدعتهای ناپسند است که به گفته انها ضربه به مجموعه داری است مخصوصا برای شروع جوانان

نوشتن یک نظر

افزودن نظر

x